U bent hier:   Home > Artikel details >
English  Nederlands  
 


Uw QUAD/ATV specialist van alle merken!

 EGR klep

Terug...

Om de emissie normen van tegenwoordig te kunnen behalen, worden er slimme manieren bedacht om met technische oplossingen een lager CO percentage uit de uitlaat te krijgen...


Een daarvan is het toepassen van Uitlaatgasrecirculatie (EGR, ofwel Exhaust Gas Recirculation).
Bij dat principe wordt een gedeelte van de uitlaatgassen via het inlaat kanaal terug gevoerd de compressie kamer in, om vervolgens nogmaals te ontbranden.

Nu lijkt het alsof dat op de quads is toegepast, maar niets is minder waar.
Het is namelijk geen EGR wat op de quads zit.
Voor het gemak noemt men het wel EGR, omdat dat het meest erop lijkt en nagenoeg iedereen kent de term EGR wel.
De oorspronkelijke term is Uitlaat gas verdunning of verrijking.

Bij dit principe wordt verse zuurstof bij iedere uitlaatslag van de viertakt motor achter de uitstromende uitlaatgassen de uitlaat ingevoerd.
Tijdens dit proces kunnen eventuele onverbrande uitlaatgassen toch nog ontbranden, alsmede zal de extra zuurstof de reeds verbrande uitlaatgassen verdunnen met zuivere lucht.

Hoe dit werkt.
In de uitlaatpijp wordt na iedere uitlaatslag van de 4takt motor een klein vacuum gecreëerd. Dat komt omdat uitlaat gassen met hoge snelheid en kleine tussen pauzes langs de uitlaatklep vloeien. Tussen stationair draaien en deellast van de motor (1500 tot 5000 toeren per minuut) zal na iedere uitlaatslag een klein vacuum ontstaan in de stroom van uitlaatgassen.
Dit vacuum wordt vervolgens gebruikt om via een vacuum bediende klep verse zuurstof aan te voeren, de uitlaat in.

De klep wordt bediend door het vacuum in het inlaatspruitstuk.
Hoe komt dat vacuum daar? Dat komt daar, omdat de motor van oorsprong "zuigt". De inlaatslag zal alles naar binnen proberen te zuigen en de gasklep zal de hoeveelheid daadwerkelijk ingezogen lucht beperken. Hierdoor zal een vacuum tussen de gasklep en inlaatklep heersen.
Tussen gasklep en inlaatklep heerst dus een vacuum tussen stationair (1500 rpm)  en deellast (ongeveer 5000 rpm, zonder vol gas te geven).
Zodra de gasklep in de carburateur geheel open staat (ongeacht het toerental) is het vacuum het minst in het inlaat spruitstuk.
De doorstroming van lucht is hoog, maar er is nagenoeg geen vacuum meer (omdat de gasklep 100% open staat, is er geen belemmering meer anders dan de dikte van de venturi en dichtheid van het luchtfilter).

De vacuum bediende klep gaat dus open zodra de motor stationair of in deellast draait. De klep gaat dicht zodra er geen vacuum meer is, dus als er bijvoorbeeld vol gas wordt gegeven.

Zodra de klep open gaat, kan het vacuum wat achter de uitlaatgas-stroom-pulsering ontstaat, verse lucht aanzuigen.
Op die manier worden de uitlaatgassen voorzien van extra zuurstof, tijdens stationair draaien en deellast.
Hierdoor zal het CO percentage omlaag gaan en de hoeveelheid onverbrande gassen (PPM-HC) zal dalen. Het zuurstof percentage gaat immers omhoog.
Met als gevolg, een betere emissie waarde.

Klep afsluiten of niet?
Zoals je wellicht uit bovenstaande informatie kunt opmaken, heeft het toevoeren van verse zuurstof aan de bestaande uitlaatgassen geen invloed op de ontbranding van het brandstof-lucht mengsel en dus ook niet op het vermogen van de motor.
De extra zuurstof zijn namelijk geen uitlaatgassen en worden niet teruggevoerd de verbrandingskamer in, zoals bij een "echt" EGR systeem.
De vulling van carburateur naar cilinder blijft gelijk, met of zonder klep.
De uitstroming van uitlaatgassen blijft op vol toeren gelijk, met of zonder klep. (Op vol toeren wordt de klep immers gesloten, doordat er geen vacuum meer is in het inlaatspruitstuk.

Deze theorie werk in de praktijk, indien de motor geheel standaard is en dus niet is opgevoerd.
Zodra de motor meer vermogen gaat leveren dan origineel, dan kan de originele uitlaat een beperkende factor gaan worden, omdat de doorstroming dan tegengewerkt kan worden doordat er extra zuurstof de uitlaat in komt. En wat erin komt, moet er ook weer uit. Als het er niet uit kan stromen (te kleine uitlaat), of te gemakkelijk kan uitstromen (geen uitlaat), zal dat het uiteindelijke vermogen van de motor bepalen.

Conclusie.
Op vol toeren zal de klep niet openen en daarmee op voorhand niets aanzuigen.
Het geeft niet meer vermogen, maar wel een schonere stroom uitlaatgassen.
Is de motor opgevoerd, dan moet je de uitlaat aanpassen naar gelang de uitstroom-behoefte plus de extra zuurstof.

PPM = Parts per milion
HC = Hydro Carbons
CO = Carbon Monoxide (Koolmonoxide)

Copyright 2012 © Eaglemotorsport.nl